Saturday 13 October 2012

UPTOWN MAHARANI


Uptown Muar Dalam Pembinaan

Uptown Maharani 'mungkin' merupakan satu tarikan baru di bandar muar. Kerja-kerja pembinaan sedang giat dijalankan agar dapat siap menjelang perisytiharan muar sebagai Bandar Diraja Johor November ini. Mengikut style ala Petaling Street, dua bahagian jalan di Jalan Sisi telah dipasang dengan bumbung bagi membolehkan peniaga2 uptown ini berniaga dengan selesa. Gambar diatas adalah satu bahagian yang hampir siap pembinaannya iaitu di Jalan Sisi yang menghubungkan Jalan Maharani dan Jalan Abdullahh manakala bahagian yang menghubungkan Jalan Abdullah dan Jalan Meriam hanya siap binaan asasnya sahaja walaupun projek ini telah dimulakan hampir setahun yang lepas.

Saya memandang binaan ini setiap hari memandangkan saya bekerja berhampiran tapak ini. Usaha MPM menyediakan kemudahan ini boleh diberi kepujiaan tetapi dengan pelbagai masalah yang melanda dalam pembinaan termasuk bantahan peniaga di Jalan Sisi menyebabkan projek ini lewat beberapa bulan. Uptown Maharani ni bermula dengan bazar Syawal pada bulan puasa 2010 dengan peniaga menjalankan perniagaan menggunakan khemah yang disediakan MPM. Pada mulanya ianya kurang mendapat sambutan tetapi pada hujung2 bulan puasa tahun tersebut, ianya menjadi tumpuan penduduk Muar mendapatkan periapan Syawal dengan harga lebih murah berbanding membelinya di kedai atau pasaraya.  Kejayaan ini yang membuatkan MPM meneruskan dengan Uptown Maharani yang diadakan pada setiap Petang Jumaat dan Sabtu. Melihat pada sambutan yang makin menggalakkan, PM DS Najib Tun Razak bersetuju menyediakan peruntukan bagi mebina binaan kekal untuk Uptown Maharani yang bernilai jutaan ringgit.Bilangan peniaga kian bertambah malah Uptown Maharani semperna Syawal tahun ini juga dimulakan seawal minggu kedua bulan puasa di sepanjang Jalan Sisi, tetapi kali ini MPM terpaksa menggunakan keselurun Jalan Sisi dari persimpangan Jalan Maharani hinggga ke persimpangan Jalan Arab.

Uptown ini memang banyak memberi faedah terutamanya kepada golongan peniaga melayu yang mampu menjana pendapatan lumayan hasil berniaga di uptown ini. Dari segi pelancongan, ianya dapat memberikan satu daya tarik kepada pelancong untuk melawat Muar. Mungkin ianya tidak dapat menandingi Petaling Street di ibukota atau Jonker Walk di Melaka, tetapi sekurang-kurangnya dapat menhidupkan bandar Muar  pada malam minggu dan menolak perspektif orang luar, yang pernah menggelarkan Muar sebagai 'bandar pencen' ekoran premis-premis perniagaan menamatkan perniagaan mereka awal setiap hari dan menjadikan bandar ini agak sunyi pada waktu malam.

 Pada ayat pertama post ini saya menggunakan perkataan 'mungkin' merupakan tarikan, ini disebabkan ada beberapa permasalahan yang mungkin akan timbul apabila Uptown Maharani ini siap sepenuhnya kelak dan jika masalah ini tidak cepat diatasi, ianya bakal menggagalkan usaha menjadikan Uptown Muar sebagai tarikan pelancongan ke bandar Muar. Masalah-masalah ini akan saya bincangkan pada post yng akan datang.

No comments:

Post a Comment